Σε... υποδείξεις για το πως Ουάσιγκτον και... Άγκυρα προτίθενται να εκλάβουν πιθανή πώληση των ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ στην Μόσχα προχώρησε χθες ο γνωστός στο πανελλήνιο Μάθιου Μπράιζα, εδώ και χρόνια καλοπληρωμένο ενεργούμενο της Τουρκίας, τόσο ο ίδιος, όσο και η σύζυγός του...
Με ομιλία του στο συνέδριο της International Herald Tribune, ο πρώην ισχυρός διπλωμάτης των ΗΠΑ χαρακτήρισε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ «καθοριστικής σημασίας». Οπως είπε, «όποιος αγοράζει, θέλει να βρίσκεται στον ελεύθερο ανταγωνισμό και να μην έχει να αντιμετωπίσει το μονοπώλιο», σημείωσε υπαινισσόμενος την ανάγκη αποφυγής έκβασης του διαγωνισμού υπέρ της ρωσικής Gazprom.
Την ίδια ώρα όμως, μαζί με τον αναλυτή του International Crisis Group (ICG) Χιου Πόουπ, ο πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ φρόντισε να κάνει και λόμπινγκ εντός έδρας υπέρ των τουρκικών θέσεων για αγωγούς και υδρογονάνθρακες
Σύμφωνα με το energypress.gr και οι δύο τάχθηκαν υπέρ της μεταφοράς του φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ πρώτα στην Τουρκία και από εκεί μέσω Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά, με το επιχείρημα ότι η επιλογή αυτή είναι πιο οικονομική σε σχέση με την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει την Κύπρο με την Ελλάδα.
«Δεν τεκμηριώνεται ούτε οικονομικά, ούτε γεωπολιτικά, η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας, ούτε την Ευρωπαϊκή Ένωση συμφέρει κάτι τέτοιο», απάντησε ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός Ενέργειας Ι. Μανιάτης.
Εκτός της θέσης του για τη μεταφορά του κυπριακού φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη, ο κ. Μπράιζα εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο αγωγός «Nabucco West» έχει προβάδισμα στους υπολογισμούς της Κομισιόν και της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ προς την Δ. Ευρώπη, έναντι του «TAP» ο οποίος θα διέρχεται από την Ελλάδα.
Το Αζερμπαϊτζάν, όπως είπε, προτιμά τον «Nabucco West» επειδή παρ’ ότι μεγαλύτερου μήκους και ακριβότερος από τον TAP, διέρχεται από περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, τις οποίες η κυβέρνηση του Μπακού προσδοκά έτσι να κάνει συμμάχους για να την στηρίξουν μελλοντικά στο θέμα του Ναγκόρνο Καραμπάχ.
Όσο για το λόγο που ο Nabucco West εξυπηρετεί τα τουρκικά συμφέροντα, η απάντηση είναι απλή: διέρχεται σε πολύ μεγάλο μήκος από την Τουρκία και συνεχίζει μέσω Βουλγαρίας όπου επίσης η Τουρκία έχει ισχυρά συμφέροντα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στις δηλώσεις Μπράιζα, απάντησαν αμέσως τόσο ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Ασημάκης Παπαγεωργίου, όσο και ο γ. γραμματέας του υπ. Ανάπτυξης της Ιταλίας Τζιλμπέρτο Ντιαλούτσι. «Η Ε.Ε. κρατά ίσες αποστάσεις ανάμεσα στα δύο σχέδια, τόσο γιατί ο TAP έχει προχωρήσει πολύ γρήγορα, όσο και γιατί έχει εκτιμηθεί σημαντικά η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας και Αλβανίας που υπεγράφη στα μέσα Φεβρουαρίου στην Αθήνα. Θα υλοποιηθεί επομένως εκείνο το project που θα δώσει τη ρεαλιστικότερη και αμεσότερη λύση για Ε.Ε. και Αζερμπαϊτζάν, και αυτή εκτιμώ ότι θα τη δώσει ο TAP» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπ. ΠΕΚΑ. «Η Ε.Ε. είναι ουδέτερη απέναντι στα δύο σχέδια, παλαιότερα τα πράγματα ήταν διαφορετικά, αλλά τώρα η Ε.Ε. τηρεί ίσες αποστάσεις», είπε από την πλευρά του ο κ. Ντιαλούτσι.
Το who is who
Οι αναφορές του 49χρονου πρώην αμερικανού διπλωμάτη μόνο τυχαίες δεν είναι. Ο ίδιος έχει συνδέσει την καριέρα του με εταιρείες τουρκικών συμφερόντων, καθώς μετά την αποχώρηση του από το διπλωματικό σώμα των ΗΠΑ προσελήφθη σε υψηλόβαθμη θέση σε τουρκική εταιρεία υδρογοναθράκων (της Turcas Petrol). Η εταιρεία φέρεται να διατηρεί προνομιακές σχέσεις με το Αζερμπαϊτζάν και συγκεκριμένα με την κρατική SOCAR.
Σήμερα, ο Μπράιζα προΐσταται του International Centre for Defense Studies (ICDS), ενός think tank που προωθεί τις στρατηγικές θέσεις της Τουρκίας, ενώ η τουρκικής καταγωγής σύζυγος του Ζεινό Μπαράν συμμετέχει και εκείνη σε τουρκική δεξαμενή σκέψης. Ειδικευμένη σε θέματα από την ισλαμική ιδεολογία μέχρι την ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρασία, η Μπαράν έχει θητεύσει σε κορυφαία ερευνητικά ιδρύματα των ΗΠΑ.
H απάντηση του Σόλωνα Κασσίνη
«Η μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη κοστίζει μόνο 2 δισ. ευρώ ενώ με αγωγό μέσω Ελλάδας το κόστος είναι 20 δισ. ευρώ. Αν Ελλάδα και Τουρκία δεν τα βρουν και δεν επιλυθεί το Κυπριακό, η Λευκωσία δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει το αέριο της παρά μετά το… 2027. Αν μάλιστα περάσουν αρκετά χρόνια και δεν βρεθεί λύση, το Ισραήλ θα απευθυνθεί για τη μεταφορά του αερίου στην Τουρκία, και το ίδιο θα κάνει αναγκαστικά και η Κύπρος», είπε από την πλευρά του ο Χιού Πόουπ διευθυντής για θέματα Τουρκίας και Κύπρου της διεθνούς φήμης δεξαμενής σκέψης ICG.
«Μακάρι να πεισθεί η Τουρκία να λυθεί το Κυπριακό, γιατί αν συμβεί αυτό, εγώ που είμαι πρόσφυγας θα καταφέρω να γυρίσω στο σπίτι μου», ήταν η απάντηση του Σόλωνα Κασσίνη διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του υπ. Εμπορίου της Κύπρου, ο οποίος μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η Λευκωσία έχει επιλέξει τη λύση της κατασκευής ενός γιγάντιου τερματικού σταθμού φυσικού αερίου στην Κύπρο, ενώ βλέπει τον αγωγό μόνο σαν συμπληρωματική λύση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου